Jak zwiększyć sprzedaż dzięki bazie e-mail?

#

Marketing internetowy to szerokie pojęcie, pod którym kryje się ogrom działań, jakie możesz zaplanować i wykonać, aby zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki i przyciągnąć nowych klientów. Jedną z jego gałęzi stanowi budowanie bazy e-mail. Dlaczego warto zbierać adresy e-mail i jak dobrze wykorzystać je w dalszej promocji?

Dlaczego e-mail marketing?

Utrzymywanie relacji z klientami – Tworzenie baz mailingowych, pozwala na bieżąco informować naszych klientów o aktualnych ofertach, kształtować wizerunek firmy oraz dzielić się z nimi wartościowymi treściami. W odróżnieniu od mediów społecznościowych, gdzie widoczność Twojego postu zależy od algorytmu, wysyłając wiadomości e-mail mamy pewność, że nasz komunikat dotrze do odbiorcy.

Prostota –  E-mail marketing jest prostą i wygodną formą marketingu. Przy użyciu prostych szablonów możesz tworzyć wiadomości i newslettery, które zainteresują Twoich klientów.

Koszt – W porównaniu do innych form marketingu, koszt dotarcia do klienta poprzez pocztę elektroniczną jest zdecydowanie niższy. W przeciwieństwie do tradycyjnej poczty nie ponosimy opłaty za koszt wydruku i wysyłkę.

Personalizacja – Mówi się, że skrzynka e-mail jest najbardziej intymnym miejscu internetu. Wiadomości e-mail mogą być dopasowane do indywidualnych preferencji klienta. Post na blogu czy w Social Media jest kierowany do wszystkich. Poprzez pocztę elektroniczną kontaktujesz się z konkretnym użytkownikiem, co pozwala Ci na nawiązanie z nim bliższej relacji.

Przewaga konkurencyjna – Mimo niskiego kosztu, wiele firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, nie korzysta z e-mail marketingu. Bądź pierwszy i buduj przewagę konkurencyjną dzięki wykorzystaniu bazy e-mail do kontaktu z klientami.

Otrzymanie adresu e-mail to wyraz zaufania

Cierpimy na zalew informacji. Każdego dnia stykamy się z ponad 5000 komunikatów reklamowych. Bronimy się przed tym zalewem informacji poprzez filtrowanie. Ludzie niechętnie podają swoje numery telefonów w obawie, że będą zalewani telefonami od marketerów. Tak samo niechętnie dzielą się swoimi adresami e-mail w obawie o bycie zalanymi SPAMem. Dlatego jeśli już ktoś daje Ci swój adres mailowy traktuj to jako wyraz zaufania.

Znaki e-mail

Jak wykorzystać bazę e-mail?

Skoro masz już zaufanie swoich odbiorców, postaraj się go nie stracić. Zastanów się, jak często usuwasz zupełnie bez czytania wiadomości od firm, które nie robią nic innego, jak tylko wysyłają swoje ofert z bezpośrednią wiadomością “Kup teraz”? A teraz pomyśl sobie, jak często otwierasz maile od osób, co do których masz pewność, że przekazują Ci jakąś ważną informację. Ten prosty przykład pokazuje, jak ważne jest, aby tworzony przez Ciebie newsletter był przydatny i ciekawy dla Twojej grupy docelowej. Wtedy zamiast po przeczytaniu samego nagłówka umieszczać wiadomość w koszu – faktycznie ją otworzą i zapoznają się z jej treścią.

  • Podstawą efektywnego e-mail marketingu jest segmentacja i poznanie swoich odbiorców. Podziel subskrybentów na segmenty w zależności od etapu zakupowego na jakim się znajdują, danych o ich zachowaniu na stronie czy miejsca zamieszkania. Spersonalizowany przekaz skuteczniej trafia do użytkowników.
  • Skorzystaj z narzędzi do automatyzacji marketingu jak SalesManago czy HubSpot.  Narzędzia te pozwolą maksymalnie spersonalizować wiadomość e-mail względem Twojego odbiorcy, oszczędzając Twój czas.
  • Zadbaj, aby Twój newsletter był miły dla oka. Jesteśmy wzrokowcami. Ciekawy i estetyczny styl wiadomości, będzie lepiej kojarzył się klientom z marką. W sieci znajdziesz wiele narzędzi, również darmowych do tworzenia niebanalnych szablonów e-mail. Pamiętaj także o dostosowaniu wiadomości e-mail do telefonów komórkowych. Coraz więcej osób sprawdza pocztę elektroniczną na swoich telefonach. Docieraj do klientów w każdym miejscu i o każdej porze!
  • Kanał e-mail umożliwia CI na utrzymywanie stałego kontaktu z klientami. Informuj swoich klientów o nowych produktach, akcjach konkursowych czy zbliżających się wyprzedażach. Nagrodź swoich subskrybentów, niech dowiedzą się pierwsi!
  • Po dokonaniu zakupu przez klienta, wykorzystaj kanał e-mail do informowania na bieżąco co dzieje się z jego towarem, pokaż mu jak się o niego troszczysz. Po udanej transakcji, poproś o dodanie opinii o sklepie, aby inni dowiedzieli się, że mogą liczyć na profesjonalną obsługę.
  • Zaoferuj produkty komplementarne. Jeśli, użytkownik tydzień temu kupił spodnie – wyślij mu e-mail z ofertą butów lub pasków, które idealnie skomponują się z zakupionymi spodniami.
  • Buduj zaangażowanie. Umieść widoczny przycisk z wezwanie do działania, aby odbiorca bez problemu mógł przejść do strony zakupowej. Umieszczenie w wiadomości mailowej linków do mediów społecznościowych to doskonały sposób na promocję fanpage’a czy konta na Instagramie.
  • Odzyskaj porzucone koszyki. Często klienci, po wrzuceniu produktów do koszyka w sklepie internetowym, nie finalizują transakcji, opuszczając stronę. Przypomnij im o sobie w wiadomości e-mail. Zaoferuj darmową dostawę lub rabat na porzucone produkty. Taki drobny gest, może znacząco zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego.
  • Reaktywuj klientów. Masz klientów, którzy dokonali zakupu dawno temu i pozostają nieaktywni? Daj im powód, aby wrócili do sklepu. Zniżka lub darmowy voucher będzie zachętą, która sprawi, że tym razem wrócą na stałe!
  • Twórz interesującą treść. Dostarczaj swoim subskrybentom wartościową wiedzę. Stań się ekspertem danej branży. Może to być prasówka, seria poradników czy historie klientów. Jeśli sprzedajesz odzież, wysyłaj swoim klientom raz na jakiś czas informacje o najnowszych trendach modowych, lub gdy prowadzisz księgarnie internetową, informuj mailowo czytelników o nadchodzących premierach książek. Daj klientom powód, aby zostawili Ci adres e-mail.
  • Nie bądź nachalny w swojej komunikacji. Aby osiągnąć sukces w e-mail marketingu zwróć uwagę na częstotliwość wysyłki. Jeżeli zasypiesz swoich czytelników wiadomościami, z pewnością wypiszą się z Twojej bazy adresów e-mail. Nie ma idealnej reguły na częstotliwość wysyłki. Wszystko zależy od klientów oraz branży. Jedna lub dwie wiadomości w tygodniu spokojnie dostarczą porcję informacji, nie denerwując przy tym nikogo.
  • Pamiętaj o korzystaniu z możliwości wykonywania testów A/B i sprawdzaj wiele rozwiązań. Z czasem zdobędziesz wiedzę jak zoptymalizować swoją kampanię e-mailową, aby szybciej osiągała swoje cele.

Newsletter na tablecie

Wykorzystaj bazę e-mail do wygenerowania niestandardowej grupy odbiorców na Facebooku

Eksportując e-maile do zwykłego pliku tekstowego, możesz zaimplementować je do Facebooka i wykorzystać podczas tworzenia reklamy. Działa to w taki sposób, że jeśli na dany e-mail zostało utworzone konto na Facebooku, to Facebook połączy te dwie dane i zbuduje na ich podstawie grupę odbiorców. Jeśli masz w swojej bazie np. około 5000 e-maili, a Facebook połączy przynajmniej 3000 z nich, możesz wygenerować Lookalike Audience, czyli grupę składającą się z osób wykazujących podobne zachowania i zainteresowania jak osoby, które już Ci zaufały. Reklama kierowana do takiej grupy często okazuje się być ogromnym sukcesem!

 

Doceń wartość swojej bazy e-mailowej. To naprawdę świetny sposób na zwiększenie sprzedaży i znalezienie nowych klientów!