Meta opis strony – dlaczego warto go pisać?

Niektórzy administratorzy stron internetowych po prostu ignorują meta opisy. Inni nie korzystają z nich, bo po prostu o nich nie wiedzą.

Dlatego chcę Ci dziś pokazać, dlaczego warto zainteresować się meta opisami strony i jak mogą one pomóc w zwiększeniu ruchu na stronie. Zapraszam!
#

Dobry meta opis to przede wszystkim zachęta do odwiedzenia strony, a także rozwinięcie bardziej szczegółowych informacji dotyczących tego, co na danej stronie znajdziemy. Ponieważ wyszukiwarka Google nadal pogrubia frazy kluczowe umieszczone w meta opisie, zaleca się, aby takowa fraza występowała w nim przynajmniej raz.

Podstawowym błędem popełnianym przez twórców i administratorów stron internetowych jest zupełny brak meta opisów. Nie ustawiając ich odpowiednio oddajemy władzę w ręce Google, który losowo zasysa fragment strony i publikuje go w wynikach wyszukiwania.

Ryzyko jest znaczące, bowiem brak zdefiniowanego meta opisu często sprawia, że ze strony zasysane są najmniej interesujące informacje, takie jak fragmenty menu czy dane ze stopki. Tracimy także możliwość napisania wezwania do działania, jakim jest odwiedzenie strony.

Dlatego dziś powiem Ci, czym jest meta opis i jak napisać go dobrze.

Czym jest meta opis?

Meta opis to element na pierwszy rzut oka niewidoczny dla użytkownika strony internetowej. Prawda jest jednak taka, że każdy użytkownik go widzi, jednak nie na stronie, a w wynikach wyszukiwania.

W przypadku wyszukiwarki Google meta opis jest ważnym elementem wyglądu wyników wyszukiwania. Powinien zawierać się w około 150-160 znakach ze spacjami. Dłuższe meta opisy zostaną ucięte.

Dlaczego warto pisać meta opisy ręcznie?

dobry-meta-opis
Ręcznie przygotowany meta opis strony.

Pisząc artykuł warto poświęcić kilka minut na napisanie dla niego meta opisu. Jedno, dwa zdania więcej i tak nie zrobią nam większej różnicy, a będziemy mogli bardzo precyzyjnie poinformować użytkownika o zawartości treści, jaką znajdzie na stronie.

Ponadto, ręcznie pisane meta opisy są po prostu bardziej ludzkie. Mamy nad nimi pełną władzę, możemy ukształtować je jako wezwanie do działania, umieścić słowo kluczowe i generalnie napisać w sposób zachęcający do wejścia na stronę.

Jednak nie każda treść na stronie internetowej musi być konstruowana ręcznie. Jeśli prowadzisz np. sklep internetowy możesz śmiało napisać skrypt, który będzie za każdym razem pobierał konkretne dane produktu i zmieniał informacje o nim.

Takie rozwiązanie nie tylko rozwiąże problem jakim byłby brak meta opisów, ale także pozwoli przygotować unikalny meta opis dla każdej podstrony.

Co powinien zawierać meta opis?

Przede wszystkim meta opis powinien być unikalny, informować użytkownika o tym, co znajdzie na stronie, zawierać zachętę do kliknięcia na wynik wyszukiwania i przejścia na stronę, a także warto zamieścić w nim słowo kluczowe.

skladowe-meta-opisu
Dokładna informacja o zawartości strony, zawarcie frazy kluczowej i zachęty – „znajdzie się tu wszystko” oraz „najtaniej”.

Pamiętaj, że meta opis piszesz dla użytkownika, nie dla wyszukiwarki.

Upewnij się, że stworzone przez Ciebie meta description to faktycznie opis tego, co znajduje się na stronie, a nie zlepek przypadkowych słów. Ponieważ jest to element niewidoczny na stronie internetowej łatwo poddać się pokusie nienapisania go w ogóle bądź zrobienia tego od niechcenia.

Tymczasem jeśli poświęcisz tych kilka minut na stworzenie 1-2 zdań opisujących zawartość strony, możesz w znaczący sposób zwiększyć poziom odwiedzin użytkowników na stronie.

Powiedz użytkownikowi, co znajdzie na stronie.

Nie ukrywaj niczego. Nie baw się w tajemnice. Pod żadnym pozorem nie kłam i nie składaj obietnic, że użytkownik znajdzie na stronie coś, czego tam kompletnie nie ma.

Skoro posiadasz stronę, której zawartość odpowie na potrzeby użytkownika i na której znajdzie on to, czego szuka, to czemu bawić się z nim w kotka i myszkę? Po raz kolejny upewnij go po prostu, że to właśnie na Twojej stronie znajduje się upragnione rozwiązanie.

przykladowy-meta-opis
Meta opis sugeruje, że na stronie znajdują się wskazówki będące odpowiedziami na bardzo konkretnie zadane pytania.

Zachęć do odwiedzenia swojej strony.

Dobrze skonstruowane wezwanie do działania (czyli tzw. „call to action”) to coś, z czym każdy copywriter ma codziennie do czynienia. Jednak jeśli chodzi o meta opisy nie musisz być copywriterem, żeby zrobić to dobrze.

Pomyśl przede wszystkim o jednej, prostej rzeczy. Dlaczego ktoś ma odwiedzić Twoją stronę jeśli wprost nie powiesz mu, że ma to zrobić? Zachęć użytkownika: zaproś, rozśmiesz, zaciekaw, zmuś. Bez względu na wybraną taktykę wezwanie do działania to absolutna konieczność!

Wstaw słowa kluczowe do meta opisu.

Czasy meta opisów przesyconych słowami kluczowymi już dawno minęły. Przede wszystkim trzeba postawić na jakość, nie na ilość.

Choć umieszczenie słowa kluczowego z punktu widzenia Google nie ma już znaczenia, to ma znaczenie z punktu widzenia użytkownika. Takie słowo zostanie pogrubione, dzięki czemu użytkownik będzie bardziej skłonny zwrócić uwagę na dany meta opis.

Jak sprawdzić, czy nasze tytuły i meta opisy są unikalne w obrębie strony?

Jeśli Twoja strona nie jest jeszcze autoryzowana w Google Search Console to najwyższy czas to zrobić. Znajdzuje się tam bardzo ciekawa zakładka o nzawie „Udoskonalenia HTML”.

google-search-console-udoskonalenia-htmlZnajdziesz tam nie tylko informacje braku bądź powieleniach meta opisów, ale także tytułów. Google sam poinformuje Cię, czy jakiś tekst trzeba wydłużyć bądź skrócić, dlatego jest to jedno z podstawowych narzędzi, którego użycie sprawi, że Twoja strona będzie lepiej pozycjonowana.

To jak? Zabierasz się do pracy nad meta opisami? Daj znać, jak Ci poszło!